Makaleler

Dikkat Çekici bir Özgeçmiş için 5 Tavsiye

Dikkat Çekici bir Özgeçmiş için 5 Tavsiye

Özgeçmiş hazırlamak, yeni mezunlar için olduğu kadar deneyimli çalışanlar için de oldukça zorlu bir süreç; bireyin hem birikim hem de kişisel, sosyal ve profesyonel gelişiminin kilit noktalarını sürekli olarak güncel tutması ve anlamlı ve tutarlı bir hikaye olarak özgeçmişine aktarması gerekiyor. İşsizlik oranı, rekabet koşulları ve global sosyoekonomik şartlar da düşünüldüğünde, bireyi diğer adaylar karşısında ön plana çıkaracak dikkat çekici bir özgeçmiş hazırlamanın önemi gittikçe artıyor.

Burada üstünde durulması gereken önemli noktalardan biri mükemmel özgeçmiş diye bir şeyin olmaması; ülkelerden kültürlere, şirketlerden bireylere iyi bir özgeçmiş nasıl olmalı anlayışı değişim ve farklılık gösteriyor. Bununla birlikte, uluslararası geçerliliği olan ve çoğu özgeçmiş için uyulabilecek belli başlı normlardan bahsedilebilir.

1. Kısa, öz ve özgün bir özgeçmiş hazırlayın: İşverenler onlarca kaynak aracılığıyla yüzlerce hatta binlerce özgeçmiş incelemek durumunda kalabiliyor. Bu yüzden de herhangi bir özgeçmişi inceleme zamanları 7 saniyeye kadar düşüyor; bu da 20-30 kelimeye tekabül ediyor. Dolayısıyla özgeçmişin kısa, öz ve nokta atışı bilgiler içermesi kritik hale geliyor.

Burada uzun cümle ve paragraflar yerine kısa aksiyon cümleleri ve (mümkünse) sayısal bilgi içeren maddeler kullanmak faydalı olacaktır (örn. 3 yıl içinde satış ve pazarlama departmanı karlılığını 9% oranında arttırdı). Ayrıca özgeçmişte ön plana çıkarılacak noktalar, başvurulan sektör, şirket ve işe göre düşünülüp sunulabilir, yani kişi farklı koşullar için farklı özgeçmişler hazırlayabilir.

Özel durumlar dışında hiçbir özgeçmişin 2 sayfadan fazla olması önerilmiyor, ayrıca özgeçmişlerde resim bulunması da gerekmiyor (bu uygulama özellikle Amerika’da pozitif ayrımcılık / hare etkisini engellemek için kullanılıyor). Önemli olan, özgeçmişinizin sizin hikayenizi işvereni boğmadan anlatması ve katma değerinizi ilk bakışta göstermesi.

2. Tutarlı bir marka yaratın: Herkesin bir bireysel markası olduğunu düşünürsek, bu markanın özenli ve verimli yönetilmesi büyük önem kazanıyor. Özgeçmişiniz de markanızın en önemli pazarlama yöntemlerinden biri; çevrimiçi ve çevrimdışı tüm özgeçmişlerinizin, hatta sosyal medya hesaplarınızın anlamlı ve tutarlı olması gerekiyor. Dolayısıyla hem kağıt üstünde hem de internette, tüm profillerinizin güncel olması, dikkatli hazırlanması ve gerekli bilgileri içermesi önemli hale geliyor. İşverenler bu hesapları inceleyebileceği için, ekstrem siyasi / dini görüşlerin bu hesaplarda kullanılmaması da gerekli olabiliyor.

Maalesef iş arayanlar için dünyadaki tüm işlerin bulunabileceği tek bir genel mecra yok, bunun yerine birçok farklı başvuru kanalı, iş arama sitesi ve profesyonel ağ platformu kullanılıyor. Bu yüzden LinkedIn, Kariyer.net, Youthall, Indeed, Yenibiriş, SecretCV vb. tüm uygulamalarda özgeçmişinizin güncel ve tutarlı olması önem kazanıyor; genel markanız her mecrada benzer şekilde algılanmalı ve sizi doğru temsil etmeli.

3. Tüm iş deneyimlerinizi değerlendirin: Her deneyiminiz başvurduğunuz pozisyon, şirket veya sektörle ilgili olmak zorunda değil; hepsinden edinilecek ve transfer edilebilecek yetkinlikler mevcut. Burada yapılması gereken, deneyimlerin ve akabinde geliştirilen yetkinliklerin mantıklı ve özgün bir biçimde özgeçmişe yedirilmesi; böylece özgeçmişiniz daha renkli ve çeşitli, ve nihayetinde tutarlı ve anlamlı bir hikaye anlatır hale gelecektir.

Bu aşamada sosyal sorumluluk deneyim ve projelerinin de öneminden bahsetmek gerekiyor; bu projeler işveren için profesyonel deneyimler kadar değerli olabiliyor. Bunun sebebi, sosyal sorumluluğun bireyle ilgili önemli ve iş hayatına transfer edilebilecek özellikleri ön plana çıkarıyor olması: disiplin, fedakarlık, toplum bilinci, takım çalışması vb. Hatta özellikle öğrenciler için mezun olmadan önce en azından 1 sosyal sorumluluk çalışması (stajlarından ayrı olarak) yapılması işe alımlarda ön plana çıkan bir faktör olabiliyor.

4. Klişe tanımlamalardan kaçının: Genelde özgeçmişlerde kullanılan ‘takım oyuncusu, lider, kişiler arası ilişkilerde güçlü’ gibi tanımlamalar altı doldurulmadığı zaman işverenler tarafından klişe ve gereksiz algılanabiliyor. Bunun yerine kişinin, bu özelliklere sahip olduğunu deneyimleri aracılığıyla göstermesi daha sağlıklı olabiliyor.

Yani birey özgeçmişini öyle bir hazırlamalı ki, işveren özgeçmişte anlatılan hikayeden kişiyle ilgili özellikleri kendi çıkarabilmeli. Bunun yolu da ilgili tüm deneyimlerde (staj, iş, gönüllülük, spor, sanat vb.) elde edilen başarıların özgeçmişte spesifik, nokta atışı ve özgün bir biçimde belirtilmesi.

5. İş ilişkileri kurmaya öğrenciyken başlayın: Özgeçmişiniz ne kadar iyi olursa olsun, doğru referanslarla ilgili kişilere ulaştıramadığınız sürece istihdam edilme şansınız azalır. Dolayısıyla kişisel ve profesyonel ilişkiler ne kadar erken geliştirilmeye başlanırsa, bireyin kendine uygun işi bulma şansı da o kadar artar.

İş ilişkilerinde inisiyatif almanın en etkin yolları öğrencilik zamanında kulüplerde aktif rol almak, etkinlikler düzenlemek, seminer / sertifika programları / kariyer günlerine katılmak, sosyal sorumluluk projelerinde yer almak, spor / sanat aktivitelerine zaman ve emek harcamak, ve olabildiğince staj yapmaktır. Kişi ne kadar çok profesyonel ile iş iletişiminde bulunursa, iş ağı (network) o kadar genişleyecektir. Bu da ileride iş bulma, ortaklık yapma ve sponsorluk / yatırım alma gibi birçok alanda faydalı olacaktır. Bireylerin tüm profesyonel hayatları boyunca bu ağı yeni bağlantılarla genişletmeleri, istihdam olanaklarının artması dışında, kişisel markalarının tanınması ve güçlenmesine de önemli katkıda bulunacaktır.

Burada yapılması gereken, proaktif olarak, istediğiniz sektör / şirket / pozisyonlarda çalışan kişilerle olabildiğince iletişime geçmektir; onların hikayelerini dinlemek, iş ağlarına dahil olmak ve deneyimlerinden faydalanarak profesyonel kariyer opsiyonlarınızı arttırmak tamamen sizin inisiyatif almanız, açık ve olumlu iletişim kurmanız, ve kapsamlı bir piyasa araştırması yapmanızla mümkün olacaktır.

Özgeçmiş hazırlamanın daha derin ve detaylı yöntemleri olsa da, genel hatlarıyla bu hususlara dikkat edilirse, özgeçmişiniz gerekli dikkati çekecek potansiyelde olacaktır. Bununla birlikte, özgeçmişiniz ne kadar iyi hazırlanmış olursa olsun, referans ve iş bağlantılarınız güçlü olmazsa, hikayeniz yeterli ilgiyi görmeyebilir ve doğru değerlendirilmeyebilir. Dolayısıyla hem özgeçmişinizin iyi hazırlanması, hem de doğru iletişim noktalarına ulaştırılması, iş bulma şansınızı yükseltecek ve kariyer opsiyonlarınızı zenginleştirecektir.

Kaynakça:

O’Conor, Lottie (2015). Five Steps to the Perfect Graduate CV, The Guardian

Spencer, Linda (2012). How to Write a Great Resume and Cover Letter, Harvard Extension School

Sosyal Medya