Makaleler

TED Konuşmalarından Alınacak 9 Ders

TED Konuşmalarından Alınacak 9 Ders

1984 yılında teknoloji, eğlence ve tasarım konularının işlendiği bir konferans olarak başlayan TED, günümüzde neredeyse her konuda 100’den fazla dilde, 150’ye yakın ülkeden konuşmalar içeren bir sivil toplum kuruluşu haline geldi. Yaymaya değer fikirleri en fazla 18 dakikalık konuşmalarla izleyiciye sunan ve günde 2 milyondan fazla etkileşim alan TED’in popülerliğinin en önemli sebeplerinden biri ise sunumlarının kısa, güçlü, odaklı ve hikaye tarzında olması.

Bilgiye erişimin her gün kolaylaştığı, doğru bilgiyi bulmanın ise her an zorlaştığı bir dünyada, iletişimi olabildiğince öz ve etkili kullanmanın önemi ön plana çıkıyor. TED konuşma ve konuşmacılarını incelediğimizde de, sosyal, akademik ve profesyonel iletişime aktarabileceğimiz birçok yetkinliği gözlemleyebiliyoruz.

1. Bilgi: İletişimin hijyen faktörü bilgiye hakim olmaktır; konuştuğunuz konu ne olursa olsun hakkında yeterince araştırma yapıp bilgi edinmeden konuşmayın. Söylediklerinizi teorik ve pratik / ampirik örneklerle güçlendirin. Elbette bir konunun her yönüne hakim olmanız mümkün olmayabilir, ancak temellerini mutlaka öğrenin ve içselleştirin.

2. Fikir: Fikirler 21. yüzyılın sermayesidir; etkili olarak sunulan fikirler zihinleri ve dolayısıyla dünyayı değiştirebilir. Konuşma konunuzla ilgili anlamlı ve etkileyici bir altyapı oluşturmaya ve bakış açısı sunmaya çalışın. Konuyla ilgili size ait ve özgü bir fikir yaratmayı deneyin.

3. İlham: İletişimde etkili olmanın en önemli yöntemlerinden biri, anlattığınız konuya hevesli, heyecanlı ve anlamlı bir biçimde bağlı olmaktır; başkalarına ilham verebilmeniz için öncelikle sizin ilham almanız gerekir. Sevdiğiniz konulardan bahsedin veya hakkında konuşmak durumunda olduğunuz konuyu anlamlandırmaya çalışın. Fikrinizi başkalarına aktarmak amacıyla değil, başkalarında merak uyandırmak gayesiyle sunun.

4. Hikaye: Anlattığınız her ne olursa olsun insanların sadece mantıklarına değil duygularına da hitap edin. Bunu yapmanın en başarılı yollarından biri anlatacaklarınızı bir hikaye şeklinde karşı tarafa aktarmaktır. Yalnızca bilgi vermeyin; duygu ve heveslerinizi de katın. Konunuz ve fikriniz dışında hikayenizle de merak uyandırın.

5. Samimiyet: İnsanlarla bağlantı kurabilmek için hikayenizde mutlaka kişisel bir deneyimden bahsedin. Dürüst ve samimi olun; incinebilir olduğunuzu göstermeniz izleyicinin sizlere yakınlık duymasını ve sizinle empati kurmasını sağlayacak, konuşmanın geri kalanı için algılarını açacak ve sempatilerini arttıracaktır.

6. Yenilik: Anlatacağınız hikayeyi renklendirmenin en etkin yollarından biri dinleyiciye yeni bir şeyler sunmaktır; yeni bir bilgi, soru, duygu, sorumluluk, deneyim, bakış açısı… Sunduğunuz farklılık hem anlattıklarınızın hem de sizin akılda kalmanızı kolaylaştıracaktır.

7. Mizah: Yerinde ve zamanında kullanılan mizah, izleyicinin kalkanlarını indirmesini ve size daha çok sempati duymasını sağlar. Burada önemli olan mizahın içten ve otantik olmasıdır. Kendinizi espri yapmaya zorlamayın, ancak mümkünse konunuzun tiye alacak bir yönünü bulmaya ve konuşurken bundan yeri geldiğinde bahsetmeye çalışın.

8. İletişim: İzleyiciyle mutlaka iletişim kurun; onlara değil onlarla konuşun. Göz teması kurun, beden dilinizi iletişime açık tutun, tepkilerini gözlemleyin. Sunumunuz ne kadar iyi olursa olsun, karar ve değerlendirme merciinin seyirci olduğunu unutmayın.

9. Pratik: İletişimin tüm alanlarında kendinizi geliştirmeye çalışın ve pratik yapın. Diksiyon, beden dili ve imaj konularında yetkinliklerinizi arttırın ve güncel uygulama ve kaynakları takip edin. Her zaman daha etkin ve güçlü iletişim kurmaya, kendinizi daha rahat anlatmaya ve insanları daha aktif dinlemeye özen gösterin.

Yapılması gerekenleri özet geçmek gerekirse, iletişim ve iknada Aristo’nun 3 temel felsefesine riayet edin: Ethos (güvenilirlik), Logos (mantık / bilgi), Pathos (duygulara hitap). Konuya kanıtlarıyla hakim olun, özgün bir fikir oluşturun ve bu fikri tutkuyla samimi bir hikayeye dönüştürün. Elbette burada bahsedilen ögelerin tamamını günlük hayata aktarmak zaman ve emek isteyen bir uğraş olacaktır, ancak iletişim yaşamımızın temelini oluşturduğu için de bu çabaya mutlaka değecektir.

Kaynakça:

Brown, B. (2010). The Power of Vulnerability, TED

Gallo, C. (2014). Talk Like TED: The 9 Public-Speaking Secrets of the World's Top Minds, St. Martin's Press, NY

Gallo, C. (2014). 9 Public-Speaking Lessons From The World's Greatest TED Talks, Forbes

Leibowitz, G. (2017). 8 Lessons From TED Talks That Will Help You Master Public Speaking, Inc.

Leibowitz, G. (2017). Want to Deliver an Unforgettable Presentation? Use These 4 Proven Strategies From TED Talks, Inc.

Sosyal Medya